Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

In de onderstaande inventarisatie wordt ingegaan op de risico's die de financiële positie van de gemeente kunnen beïnvloeden.

Diverse risico's keren jaarlijks terug, zoals bijvoorbeeld:

  • de grondexploitatie (zie hiervoor de afzonderlijke paragraaf "Grondbeleid"); de risico's zijn op basis van de laatste inzichten afgedekt door middel van de reserve risicobuffer grondexploitatie en voorzieningen, maar er blijft een risico bestaan;
  • (exploitatie) vastgoed;
  • Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo);
  • het inkomensdeel van de Wet Werk en Bijstand;
  • de parkeeropbrengsten;
  • de ontwikkeling van de algemene uitkering uit het gemeentefonds.

Bij de inventarisatie van de risico's zijn 180 (begroting 2021: 181; jaarrekening 2019: 174) risico's geïdentificeerd. In de tabel op de volgende pagina's zijn de 10 voor onze gemeente grootste risico's opgenomen. In de kolom I/S wordt aangegeven of het risico structureel (S) of incidenteel (I) van aard is.

Ris.nr.

Proces

Beschrijving risico

Categorie

Oorzaak risico

Gevolgen risico

I/S

Genomen beheersmaatregelen

Bedrag

1

R.R2.8

Grondexploitatie bedrijventerreinen

Niet alle opbrengsten zijn even zeker en risico op lagere grondprijs voor enkele onderdelen. Er zijn investeringen die hoger kunnen uitvallen..

Financieel risico

De opleving in de bouw zorgt voor een opstuwend effect in de kosten voor bouw- en woonrijp maken van bouwgrond. Afzet risico is voor Kampershoek 2.0 het grootst. Van de overige bedrijventerreinen zijn bijna alle kavels in optie. Er is wat onzekerheid over de afzet voor een lange looptijd van grondexploitaties. De markt is echter aangetrokken, alleen door de stikstof blijft het risico bestaan.

Negatieve invloed op de opbrengsten en verhoging van kosten.

S

* Ten aanzien van de prijsontwikkeling wordt met regelmaat de regionale markt onderzocht.
* De gehanteerde prijzen worden daar goed op afgestemd.
* Er is een risicobuffer bouwgrondexploitaties.

€ 4.149.000

2

R.R2.7

Grondexploitatie woningbouwprojecten

Onzekerheid over opbrengsten en kosten als gevolg van de lange doorlooptijd en onzekerheid over woningbouw op uitbreidingslocaties in relatie tot de marktwerking.
Voor de kleinere plannen zijn de risico ’s lager, omdat deze een kortere termijn hebben.

Financieel risico

De druk op de woningmarkt zorgt onder meer voor een stijging van de kosten voor bouw- en woonrijp maken en de bouwkosten. Tevens is de afzetbaarheid van bouwkavels op lange termijn moeilijk voorspelbaar, maar voor de middellange termijn optimistisch.

Voor de langere termijn negatieve invloed op de opbrengsten en verhoging van kosten.

S

* Ten aanzien van de prijsontwikkeling wordt met regelmaat de regionale markt onderzocht.
* De gehanteerde prijzen worden daar goed op afgestemd.
* Er is een risicobuffer bouwgrondexploitaties.

€ 3.000.000

3

R.K2.10

3 D breed

Beschikbaar budget is niet toereikend voor de Jeugdhulp en Wmo (inclusief beschermd wonen/maatschappelijke opvang vanaf 2022).

Financieel risico

Nieuw verdeelmodel sociaal domein per 2021 of 2022 en trapsgewijze decentralisatie middelen BW vanaf 2022.

De gemeente heeft een budgettekort.

S

* Investeren in innovatie en transformatie, met een kostenbesparend effect
* Nieuwe verwerving vanaf 2022, waarbij kostenbesparingen worden onderzocht
* Continu contractbeheer;
* Volgen ontwikkelingen nieuwe verdeelmodel en waar mogelijk invloed uitoefenen.

€ 1.250.000

4

R.K2.17

Wmo

Financieel risico door invoering abonnementstarief voor de eigen bijdrage Wmo. Doordat eigen bijdrage niet meer afhankelijk is van inkomen ontstaat mogelijk een hoger beroep op voorzieningen.

Financieel risico

Wijziging landelijke wet- en regelgeving.

Hogere kosten voor de gemeente

S

In de begroting is rekening gehouden met een stijging van het aantal cliënten. Er vindt frequente monitoring plaats van de ontwikkeling van cliëntenaantallen.

€ 1.250.000

5

R.R1.3

Algemene uitkering gemeentefonds

Schommelingen algemene uitkering uit het gemeentefonds

Bedrijfsproces risico

Landelijke ontwikkelingen en kortingen verdeelmaatstaven. Herijking met ingang van op zijn vroegst 2023.

Schommelende opbrengsten, waardoor saldo jaarrekening negatief kan worden en de begroting bijgestuurd moet worden.

S

Monitoring en besluitvorming daarover in P&C producten.

€ 1.000.000

6

R.K2.5

Jeugdwet en Wmo

Financiële risico's door het onvoldoende op orde zijn van de inrichting en implementatie van de bedrijfsvoering naar aanleiding van de taken op het gebied van Jeugd, Wmo en Participatie

Maatschappelijk risico

De implementatie en inrichting van de bedrijfsvoering kan nog verder worden geoptimaliseerd, terwijl gelijktijdig de uitvoering aan partners is opgedragen. Ook heeft de Rijksoverheid de beloofde digitale gegevensuitwisseling (en facturering) via de zgn I-WMO en I-Jeugd grotendeels op orde.

De financiële risico's ten aanzien van jeugdhulp en Wmo blijven bestaan. Bij het onderdeel Participatie spelen deze risico's in mindere mate omdat daar in 1e instantie alleen de financieringsstroom gewijzigd is.

S

* Nieuwe verwervingssystematiek en andere manier van werken toegang (resultaatgericht)
* Toegang: obv zelfredzaamheidsmatrix en voldoende kennis / expertise
* Samenwerking jeugdhulp
* Kwartaalrapportage (bijsturen)

€ 1.000.000

7

R.K5.16

Privacy

Privacy, datalek: Het in verkeerde handen vallen van (privacy) gevoelige informatie/ persoonsgegevens

Juridisch/aansprakelijkheids risico

Menselijke fout, hack, niet-versleutelde info versturen, onbeveiligde mail

Het in verkeerde handen vallen van tot de persoon herleidbare gegevens, bestuurlijke boete (AP)
Imagoschade

S

Autorisaties beperken/ gegevens en toegang beveiligen/ bewustheid organisatie Privacy door PT
Privacybeleid opgesteld, hierin zit ook een werkwijze om schade de reduceren na voorval.

€ 820.000

8

R.K2.8

3 D breed

Gewenste afname van doorverwijzing van de 1e lijn naar de 2e lijn komt nog onvoldoende tot stand.

Maatschappelijk risico

Onvoldoende afstemming met en tussen aanbieders/ hulpverleners. En te weinig aanbod 1e lijn.

Hogere kosten voor de gemeente

S

* We blijven het stelsel hierop monitoren via kwartaal- en jaarrapportages jeugdhulp en Wmo.
* Als gevolg van de nieuwe verwervingssystematiek en toegangsprocedure vindt er een extra 'check' plaats aangaande de toegang tot de tweede lijn.
* Diverse initiatieven om 1e lijn te versterken (beleid algemene voorzieningen, koersdocument preventie, Weert KAN etc).

€ 750.000

9

R.K2.18

Open club Boshoven

In de globale begroting van het Ontwerp van het herinrichtingsplan Sportpark Boshoven is een risicoreservering opgenomen.

Financieel risico

Toename uitvoeringskosten als gevolg van krapte in de markt voor inrichtings en infrastructurele bouwwerkzaamheden openbaar gebied.

Hogere kosten voor gemeente

* Sturen op uitvoering binnen financiële raming.
* In Q3 van 2021 wordt een voorstel voor besluitvorming voor het herinrichtingsplan Sportpark Boshoven aan de gemeenteraad voorgelegd. Na positieve besluitvorming volgt de technische uitwerking op detail en de aanbestedingsprocedure. De risicoreservering wordt daarna bijgesteld.

€ 415.000

10

R.R1.24

Tegenvallende baten door Corona

Door de Corona crisis kunnen een aantal baten lager uitvallen dan begroot

Financieel risico

Met name bij toeristenbelasting kunnen baten tegenvallen als ondernemers niet (geheel) open kunnen zijn. Compensatiemaatregelen voor 2021 en verder zijn nog niet bekend.

Lagere baten toeristenbelasting en overige baten.

I

Aandringen op compensatie door het Rijk. Verder geen beïnvloeding mogelijk

€ 350.000

Totaal

€ 13.984.000

In de voorgaande tabel zijn de risico's opgenomen die corresponderen met de nummers in de onderstaande grafiek.

Naast de 10 grootste risico's is er sprake van overige risico's die opgeteld een financieel risico vormen van € 4.686.600 (begroting 2021: € 5.131.600; jaarrekening 2019: € 4.301.600). Het totaal benodigde weerstandsvermogen (dit is het totale bedrag aan financiële risico's) bedraagt hiermee: € 18.670.600 (begroting 2021: € 24.101.600; jaarrekening 2019 € 25.121.600).

In vergelijking met de risico-inventarisatie die is weergegeven in de begroting 2021 is per saldo in totaal sprake van een afname van het aantal risico's van 1 en een afname in het bedrag van
€ 5.431.000. Van dit saldo komt een afname van € 4.986.000 voort uit verschuivingen in de 10 grootste gesignaleerde risico's (top10) en een afname van € 445.000 uit verschuivingen in de "overige risico's".

Bij de verschuivingen in de 10 grootste gesignaleerde risico's is/zijn ten opzichte van de begroting 2021 sprake van:

  • Risico's inzake de grondexploitaties Bedrijventerreinen en Woningbouwprojecten zijn in totaal voor een bedrag van € 4.351.000 naar beneden bijgesteld (zie paragraaf "Grondbeleid");
  • Risico inzake Passend aanbod Maatschappelijke accommodaties (zie begroting 2021, pp. 76, risiconr. R.R4.1) van € 1.000.000 is vervallen;
  • Risico inzake Debiteurenrisico (zie begroting 2021, pp. 76, risiconr. R.R1.25) van              € 400.000 is met € 200.000 naar beneden bijgesteld en naar de "Overige risico's" verplaatst;
  • Risico's 9 en 10 uit de bovenstaande tabel (top10) zijn toegevoegd voor een bedrag van in totaal € 765.000.

Kans van optreden

Financiële impact

Klasse

Frequentie

Klasse

Financieel gevolg

1

≤ 1 keer per 10 jaren

1

€ 0- € 10

2

1 keer per 5-10 jaren

2

€ 10 - € 40

3

1 keer per 2-5 jaren

3

€ 40 - € 100

4

1 keer per 1-2 jaren

4

€ 100 - € 200

5

≥ 1 keer per jaar

5

meer dan € 200

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2021 08:25:57 met de export van 06/30/2021 08:13:25