Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en openbaar gebied

Financiële analyse

LASTEN

Sportaccommodaties
Als gevolg van Covid-19 is zwembad de IJzeren Man in 2020 diverse malen gesloten geweest. Hierdoor heeft stichting Zwembad De IJzeren Man minder lessen Swim2Play kunnen uitvoeren. Ook hebben de zwemverenigingen minder uren gebruik kunnen maken van het zwembad. Dit leidt tot een budgettair voordeel van ruim € 117.000 in de jaarrekening 2020.

Binnen dit taakveld is voor vastgoed een negatief resultaat van € 495.000 ten opzichte van de begroting gerealiseerd. Voor een toelichting wordt verwezen naar de paragraaf vastgoed.

Openbaar groen en (openlucht)recreatie
Als gevolg van fasering in het project Moesel fase1 vindt er vanuit de exploitatie geen bijdrage van € 366.000 en vanuit de reserve groen van € 68.000 plaats.

Cultuurpresentatie, -productie en -participatie
Van de 1e tranche voor coronacompensatie van het Rijk voor lokale cultuurvoorzieningen wordt een gedeelte conform raadsbesluit pas in 2021 ingezet. Op basis van de slotwijziging 2020 wordt het restantbedrag daarom overgeheveld naar 2021. Het verschil op dit taakveld (€ 135.000) is daarom een budgettair neutraal verschil.
Daarnaast waren, als gevolg van Covid-19, de uitgaven voor de ten laste van de algemene reserve beschikbaar gestelde prioriteit Typisch Weert bijna € 28.000 lager dan begroot. Dit is een budgettair neutraal verschil omdat er een lagere verrekening met de algemene reserve tegenover staat.
Op de kapitaallasten is er een voordeel van afgerond € 280.000 als gevolg van de opschoning van de vaste activa bij jaarrekening 2019. Per saldo voor dit programma nagenoeg neutraal, zie hieronder bij media. Voor een nadere toelichting zie ook de paragraaf vastgoed.

Musea
Vanwege vertraging in de verbouwing van het Jacob van Horne museum zijn er lagere kapitaallasten voor een bedrag van € 171.000. Voor vastgoed is het aandeel € 94.000, voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf vastgoed.

Sportbeleid en -activering
De uitgaven voor combinatiefuncties zijn € 52.000 lager dan begroot. Dit komt doordat er door Covid-19 minder fte’s combinatiefuncties gerealiseerd zijn. Het is een budgettair neutraal verschil, omdat er een verrekening met de reserve combinatiefuncties tegenover staat.

FC ODA is nog in overleg met de gemeente omtrent de Open Club. Voor dekking van de kapitaallast van een eventuele gemeentelijke bijdrage is een bedrag beschikbaar, dit valt vrij in 2020 omdat er nog geen besluitvorming hierover heeft plaatsgevonden. Verder is door Covid-19 de stadstriathlon en het Sportgala niet in de gebruikelijke vorm doorgegaan, wat tot een voordeel heeft geleid bij topsportsubsidies. In totaal ontstaat er op het onderdeel (top)sportsubsidies een budgettair voordeel van afgerond € 38.000.

Voor uitvoering van het sportakkoord is een subsidie van € 45.000 ontvangen. Dit bedrag is ingezet voor uitgaven die onder het sportakkoord (sportformateur en sportakkoord zelf) vallen. Zowel de lasten als de baten zijn niet geraamd, waardoor er in de realisatie een budgettair neutraal verschil ontstaat.

Media
In 2019 is een prioriteit van tweemaal € 30.000 (voor 2019 en 2020) toegekend om de lokale media een impuls te geven. Het bedrag van 2019 is op basis van de slotwijziging 2019 overgeheveld naar 2020, waardoor er in 2020 een totaalbudget van € 60.000 beschikbaar was. De invulling en uitvoering hiervan heeft vertraging opgelopen, waarover de raad is geïnformeerd. Conform raadsvoorstel wordt het restantbudget (€ 60.000)  toegevoegd aan de algemene reserve, waardoor het beschikbaar blijft voor verdere uitvoering in 2021. Het is dus een budgettair neutraal verschil.

Op de kapitaallasten is er een nadeel van € 337.000 als gevolg van de opschoning van de vaste activa bij de jaarrekening 2019 en de verwerking hiervan bij de begroting. Per saldo voor programma 5 neutraal, zie passage bij cultuurpresentatie. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf vastgoed.

BATEN

Sportbeleid en -activering
Er zijn € 45.000 aan baten ontvangen voor het sportakkoord, zie toelichting en budgettaire beïnvloeding onder lasten.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2021 08:25:57 met de export van 06/30/2021 08:13:25