LASTEN
Samenkracht en burgerparticipatie
Van de Subsidieregeling burgerinitiatieven resteert € 36.000. Van de regeling is minder gebruik gemaakt vanwege Covid-19. Het organiseren van activiteiten voor het vergroten van leefbaarheid en sociale cohesie, waarbij mensen bij elkaar komen, was niet altijd mogelijk. Het verschil levert geen budgettair voordeel op, omdat er een lagere verrekening met de algemene reserve tegenover staat.
Er is een budgettair voordeel van € 77.000 gerealiseerd door minder controlekosten van dagverblijven, buitenschoolse opvang en gastouders vanwege prioritering van werkzaamheden door de GGD wegens Covid-19. Daarnaast waren de kinderopvangvoorzieningen zowel in het voorjaar als in december enkel open voor cruciale beroepen en kwetsbare kinderen. Verder zijn de uitgaven lager doordat al jaren pro-actief wordt gehandeld en de kwaliteit van de opvang vanaf 2010 consequent een A-status heeft. Hierdoor zijn minder handhavingstrajecten nodig. Vanaf 2021 is de raming daarom met € 30.000 neerwaarts bijgesteld.
Het budget van € 500.000 voor innovatie- en transformatie van het sociaal domein Midden Limburg West is niet ingezet in 2020. Dit is een budgettair neutraal verschil aangezien de kosten worden gedekt uit de reserve sociaal domein. Er staat dus ook geen beschikking uit de reserve tegenover. Het restantbedrag is op basis van besluitvorming door de raad volgend jaar beschikbaar (het budget wordt over meerdere jaren ingezet).
De Covid-19 crisis heeft een grote invloed gehad op de mate waarin inwoners gebruik hebben gemaakt van het collectief vervoer dat door Omnibuzz wordt verzorgd. In het belang van de continuïteit heeft Omnibuzz 80% van de normale vervoerskosten betaald aan de vervoerders. Doordat er minder gebruik gemaakt is van het collectief vervoer zijn ook de inkomsten uit eigen bijdragen van reizigers lager dan begroot (zie ook baten). Per saldo is er een budgettair voordeel van € 81.000 (€ 113.000 lagere lasten en € 32.000 lagere baten).
Toegangsteams
De lasten van diverse projecten pedagogische hulp, waarvoor gemeentelijk budget was geraamd, konden in 2020 ten laste gebracht worden van andere beschikbare middelen zoals die voor onderwijsachterstandenbeleid (OAB, zie ook toelichting programma 4). Verder waren er minder begeleidingstrajecten bij vechtscheidingen en is de pleegzorglunch uitgesteld naar medio 2021. Ook werd er voor advertenties en informatie voor preventie minder geld ingezet of kon er meegelift worden met andere budgetten. Het totale budgettaire voordeel is hierdoor afgerond € 104.000.
Inkomensregelingen
De bijstandsuitkeringen (incl. loonkostensubsidie) zijn per saldo € 115.000 lager dan begroot. Als gevolg van Covid-19 werd een lichte stijging van het aantal bijstandsuitkeringen verwacht van juni tot december. Door het (tijdelijk) versoepelen van de coronamaatregelen heeft deze stijging niet plaatsgevonden. De kosten voor bijstand voor zelfstandigen (BBZ) zijn per saldo € 65.000 lager dan begroot (lagere lasten € 43.000, hogere baten € 22.000). Zelfstandige ondernemers hebben tijdens de Covid-19 crisis in 2020 de TOZO aangevraagd, waardoor er geen nieuwe toekenningen of levensvatbaarheidsonderzoeken BBZ zijn uitgevoerd. Het totale budgettaire voordeel op bijstandsuitkeringen is dus € 180.000.
Om de voorziening dubieuze debiteuren sociale zaken op het benodigde niveau te brengen is een niet geraamde storting van € 108.000 gedaan (vanaf 2021 is er structureel een storting geraamd). De storting houdt voornamelijk verband met oninbare vorderingen door WSNP, minnelijke schuldregeling of doordat de debiteur vertrokken is met onbekende bestemming.
Het verschil op het onderdeel TOZO (nadeel van afgerond € 388.000) is budgettair neutraal omdat de rijksbijdrage voor de TOZO gelijk is aan de verstrekte TOZO-uitkeringen en de uitvoeringskosten TOZO (incl. de overheveling voor uitvoeringskosten naar 2021 op basis van de slotwijziging 2020).
Het voordeel op lasten schuldhulpverlening is € 55.000 en wordt met name veroorzaakt doordat er minder klanten ondersteuning nodig hadden bij budgetbeheer dan verwacht en door minder aanvragen voor kredietverlening. Dit laatste komt door een wijziging in het werkproces waardoor vooraf beter bekeken wordt of het zinvol is om iemand door te sturen naar de kredietbank voor sociale kredietverlening. Het voordeel op de baten was met name door de ontvangst van de niet geraamde bemiddelingsvergoeding € 24.000 (vanaf 2021 is deze vergoeding structureel geraamd). Per saldo is er op het onderdeel schuldhulpverlening een budgettair voordeel van € 79.000 gerealiseerd.
Arbeidsparticipatie
Het resultaat op participatie algemeen is per saldo € 364.000 positief. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de nabetaling van een subsidie voor het ESF-project “Iedereen doet mee” (2015-2017) en de vergoeding voor detachering van medewerkers bij Werk.Kom, tezamen € 269.000. Deze baten waren niet geraamd (zie ook baten, de detacheringsvergoeding is vanaf 2021 structureel geraamd). Het voordeel bij de lasten van € 95.000 wordt vooral veroorzaakt door lagere uitgaven voor medisch arbeidsdeskundige onderzoeken en inzet re-integratie instrumenten. Dit heeft voor een groot deel te maken met de maatregelen in verband met Covid-19. Het resultaat op participatie algemeen levert geen budgettair voordeel op, omdat er een verrekening met de reserve sociaal domein tegenover staat.
De lasten voor het project samen aan de slag waren € 68.000 lager dan geraamd. De eerste tranche van de experimenteerregeling is nagenoeg volledig uitgeput maar is vanwege Covid-19 pas laat op gang gekomen. Hierdoor is de tweede tranche (financieel) niet ingevuld. Bovendien hebben er door corona minder netwerkbijeenkomsten plaatsgevonden. Door de lagere uitgaven waren de bijdragen van de deelnemende gemeenten Cranendonck en Nederweert € 11.000 lager dan geraamd. Het projectresultaat levert geen budgettair voordeel op, omdat er een verrekening met de reserve sociaal domein tegenover staat.
De uitgaven voor opvang en integratie van nieuwkomers vallen € 74.000 lager uit dan begroot. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door minder nieuw instroom statushouders in 2020. Daardoor vielen de uitgaven voor arbeidsinschakeling lager uit. Daarnaast zijn bepaalde re-integratiekosten onder de pilot Duale trajecten (regionale middelen) gebracht. Ook is minder projectsubsidie verstrekt aan Punt Welzijn. Het voordeel is niet budgettair omdat het saldo wordt verrekend met de reserve Inburgering en Participatie niet-westerse allochtonen.
In eerste instantie was gedacht dat de ureninzet van externe partners binnen de pilot Brede Intake en Plan Inburgering en Participatie (PIP) werd gefinancierd. De input die is geleverd door externe partijen heeft echter met gesloten beurzen plaatsgevonden waardoor de hiervoor opgenomen ramingen niet zijn benut. Daarnaast heeft Covid-19 gezorgd voor een beperking in activiteiten. De totale lasten zijn hierdoor € 40.000 lager dan geraamd. Conform besluitvorming bij de slotwijziging worden de resterende middelen overgeheveld naar 2021. Het voordeel is daarom budgettair neutraal.
Maatwerkdienstverlening 18+
De uitgaven voor maatwerkvoorzieningen begeleiding zijn € 388.000 lager dan begroot. Dit komt doordat het aantal cliënten minder is toegenomen dan waarmee in de begroting rekening was gehouden. Ook is sprake van gemiddeld lagere kosten per cliënt dan begroot.
De hierboven genoemde voordelen zijn budgettair neutraal omdat er een verrekening met de reserve sociaal domein tegenover staat.
Geëscaleerde zorg 18+
Op dit taakveld worden hoofdzakelijk kosten van maatschappelijke opvang verantwoord, die worden vergoed door de centrumgemeente Venlo vanuit de middelen die zij daarvoor van het Rijk ontvangt. De hogere lasten en baten op dit onderdeel zijn hierdoor grotendeels budgettair neutraal.
Reserve sociaal domein
2020 is het laatste jaar dat neutraliteit van toepassing is op de onderdelen participatie algemeen, Wmo nieuwe taken en jeugd. In de toelichting op diverse taakvelden van dit programma is dit benoemd. Samengevat zijn in 2020 op basis van deze neutraliteit de volgende bedragen met de reserve sociaal domein verrekend (afgeronde bedragen):
- Participatie algemeen storting van € 364.000
- Uitvoeringskosten Wmo/jeugd storting van € 29.000
- Wmo nieuwe taken storting van € 86.000
- Jeugd storting van € 31.000
BATEN
Samenkracht en burgerparticipatie
Binnen dit taakveld is voor vastgoed een positief resultaat van € 34.000 op de huren ten opzichte van de begroting gerealiseerd. Voor een toelichting wordt verwezen naar de paragraaf vastgoed.
De eigen bijdrage van reizigers collectief vervoer was € 32.000 lager dan geraamd. Voor een verdere toelichting en de totale budgettaire beïnvloeding wordt verwezen naar de toelichting bij de lasten.
Er is een niet geraamde subsidie van € 46.000 ontvangen van de gemeente Venlo, dat is doorgeleid naar het Zelfregiecentrum Weert voor het Herstelhuis. De ontvangst heeft hierdoor geen budgettaire gevolgen. In 2017 is het Herstelhuis Midden-Limburg opgericht door het Zelfregiecentrum Weert in samenwerking met de specialistische GGZ. In het Herstelhuis kunnen inwoners terecht voor persoonlijk herstel, rust en stabiliteit, met als doel om te voorkomen dat men afglijdt naar een (psychische) crisis. Hiermee kan bijvoorbeeld opname in een GGZ-kliniek worden voorkomen.
Inkomensregelingen
De definitief vastgestelde rijksbijdrage voor de kosten van bijstand (de zgn. BUIG-uitkering) is € 422.000 hoger dan de voorlopige vaststelling die is geraamd in de begroting. Dit is een budgettair voordeel.
Er is in 2020 per saldo voor € 55.000 minder teruggevorderd aan ten onrechte of teveel ontvangen uitkeringen dan geraamd. Dit is een budgettair nadeel. Door Covid-19 was een aantal werkzaamheden van de sociale recherche niet uitvoerbaar: vanaf medio maart 2020 zijn er geen huisbezoeken meer gedaan. Daardoor is de controle op fraude moeilijker geworden. De formatie die hierdoor tijdelijk vrijkwam is ingezet voor de uitvoering van TOZO I.
Het verschil op het onderdeel TOZO (voordeel van afgerond € 452.000) is budgettair neutraal omdat de rijksbijdrage voor de TOZO gelijk is aan de verstrekte TOZO-uitkeringen en de uitvoeringskosten TOZO (incl. de overheveling voor uitvoeringskosten naar 2021 op basis van de slotwijziging 2020).
Voor de hogere baten bijstand zelfstandigen en schuldhulpverlening van in totaal € 46.000 en de budgettaire beïnvloeding wordt verwezen naar de toelichting onder de lasten.
Arbeidsparticipatie
Betreft hoofdzakelijk participatie algemeen, verwezen wordt naar de toelichting onder de lasten.
Maatwerkdienstverlening 18+
In 2020 heeft de centrumgemeente Venlo een compensatie van € 169.000 betaald voor cliënten die uitgestroomd zijn van beschermd wonen naar een maatwerkvoorziening begeleiding Wmo. Hiervan zijn de kosten betaald door de gemeente Weert. Dit voordeel is overigens budgettair neutraal omdat er een verrekening met de reserve sociaal domein tegenover staat.
Geëscaleerde zorg 18+
Verwezen wordt naar de toelichting onder de lasten.