Programma 9 Middelen, bestuur en algemeen beheer

Wat hebben we ervoor gedaan?

Speerpunt

Doelstelling

Verwacht resultaat

Gerealiseerd resultaat

Strategisch personeelsbeleid

Herijken organisatieontwikkeling en strategisch personeelsbeleid

Organisatieontwikkelplan en strategisch personeelsbeleid

De basis voor het strategisch personeelsbeleid is de P-analyse. De P-analyse methodiek is in 2020 in het 3e kwartaal opgemaakt en uitgerold in het 4e kwartaal. De resultaten worden in het 1e kwartaal 2021 verwerkt in de strategische personeelsplanning.

Nieuw elan werven en medewerkers binden aan onze organisatie

Meer evenwichtige leeftijdsopbouw personeelsbestand

Met een verdubbeling van het aantal jongeren (t/m 35 jaar) naar ruim 60 (14%), is het personeelsbestand aanzienlijk verjongd. Tegelijkertijd zijn er meer ouderen uit dienst gegaan en is de gemiddelde leeftijd gedaald van 50,8 jaar in januari 2018 naar 48,9 in 2020. De leeftijdsopbouw is hierdoor evenwichtiger geworden.

Vorming & opleiding op basis van strategisch personeelsbeleid

Medewerkers kunnen inspelen op toekomstige ontwikkelingen die de omgeving van hun vraagt

Naast de vakinhoudelijke scholing wordt gewerkt met een zogenaamde "menukaart". Hiermee vindt themagerichte scholing plaats, waarbij de accenten liggen op persoonlijke ontwikkeling en op verbinding/samenwerking met elkaar en met burgers.

Voorkomen en beheersen van ziekteverzuim

Lager ziekteverzuim

Het verzuim is afgenomen tot onder het landelijk niveau. Per dec. 2020 is het verzuim 5,6% en de meldingsfrequentie 0,45. Dat was over 2019: 6,5% en 0,83. Naast deze verzuimreductie zijn er ook meer mensen die niet verzuimen; in 2019 46% en in 2020 59%. Landelijk (P-monitor AenO fonds) was in 2019 het verzuim 5,8%, de frequentie 1,06 en het nulverzuim 46%.

Intensiveren samenwerking met scholen en collega overheid

Snellere invulling van vacatures door samenwerking. Inhuur op vaste formatieplekken max. 10 % van vaste formatie

Voor de vacatures heeft nadrukkelijk werving plaatsgevonden binnen ons arbeidsmarktnetwerk, zoals Banenplein Limburg, waardoor ook meer uitwisseling vanuit collega overheden heeft plaatsgevonden.
Vanwege de corona omstandigheden is het lastiger geweest om stageplekken te realiseren. In het schooljaar 2018 - 2019 waren dat er 57 en 41 in het schooljaar 2019-2020.

Dashboard beschikbaar

Ontsluiten van kerngegevens

HR dashboard

Er is een eerste opzet beschikbaar van het dashboard met informatie over formatie, bezetting, in- en uitstroom. De koppeling met de financiële gegevens staat voor het eerste kwartaal 2021 op de planning.

Structureel financieel gezond

Structureel financieel gezond blijven

Structurerele lasten worden gedekt met structurele baten

Structureel laat de jaarrekening 2020 een verlies van € 2.935.000 zien.

Zo laag mogelijke lasten voor inwoners

Zo laag mogelijke lasten voor inwoners

De woonlasten voor inwoners stijgen niet meer dan de inflatie

Gerealiseerd.

Interne en externe dienstverlening met optimaal gebruik van de digitale mogelijkheden

Uitwerken van een visie op de interne dienstverlening vanuit de ondersteunende afdelingen

Visie op interne dienstverlening en inbedding in organisatie

Gezamenlijke uitgangspunten voor de interne dienstverlening zijn vastgesteld en gedeeld.

Tevreden klanten voor de balie, telefonie en digitaal loket

Klanttevredenheid voldoet minimaal aan de door de raad vastgestelde norm

De klanttevredenheid (balie en digitaal) wordt gemeten via het landelijke dashboard dienstverlening. Voor het kanaal ‘telefonie’ meten we het zelf als gemeente. Norm: voldoen aan de landelijke benchmark score. Voor de balie (8,4) wordt dit gehaald, het digitaal loket (6,8) en ‘telefonie’ (7,5) scoren ruim voldoende tot goed.

Meerjarig Onderhoudsprogramma voor de inventaris en roerende zaken van het stadhuis

Kwaliteit inrichting gemeentehuis op niveau houden

Uitvoering meerjarig onderhoudsprogramma

Er is een nieuwe onderhoudsplanning opgesteld betreffende de inventaris / roerende zaken en onderhoud binnenzijde van het gemeentehuis en de gemeentewerf. Deze onderhoudsplanning is integraal meegenomen in het MJOP 2021 – 2025 waarin al het onderhoud van gemeentelijke accommodaties en bezittingen is opgenomen. In de raadsvergadering van 15 december 2020 is het MJOP 2021 – 2025 en de wijze waarop hieraan opvolging zal worden gegeven vastgesteld.

Programma digitale transitie

Klaar zijn voor de wettelijke veranderingen en het gewenste niveau van (digitale) dienstverlening

Uitvoering Masterplan Digitale Transitie

In 2020 is vooral ingezet op de invoering van een stuurinformatiesysteem. Hiermee is voor de organisatie een Business Intelligence (BI) omgeving gerealiseerd voor (stuur)informatievraagstukken. Verder zijn voorgenomen optimalisaties van zaakgericht werken en digitale dienstverlening doorgevoerd. Daarnaast zijn middelen ingezet om digitaal (thuis-)werken en vergaderen vanwege corona mogelijk te maken.

Toekomstbestendige dienstverlening vanuit burgerzaken

Toekomstbestendige dienstverlening

Uitvoering ontwikkelagenda Publiekszaken 2019-2022

Het jaar 2020 heeft vooral in het teken gestaan van het zo optimaal mogelijk uitvoeren van de dienstverlening rekening houdend met de richtlijnen inzake Corona.

Optimale gegevenskwaliteit

Fraudepreventie en integrale aanpak gegevens- en adreskwaliteit via LAA (Landelijke Aanpak Adreskwaliteit)

De mogelijkheid van het opleggen van een bestuurlijke boete is ingevoerd. Via de landelijke aanpak zijn 42 casussen opgepakt (dec. 2020).

Breed communicatie-instrumentarium en nieuwe organisatievormen

Bieden van optimale ondersteuning in de communicatie naar inwoners en overige stakeholders

Uniformiteit in communicatieproducten en communicatie instrumentarium passend bij doelgroep en ontwikkeling

In 2020 heeft corona een groot effect gehad op de communicatie van / door de gemeente Weert. Geplande informatie- en participatiebijeenkomsten konden niet in de oorspronkelijke vorm doorgaan en de behoefte aan informatie over Weert & corona was voelbaar. De gemeente Weert heeft creatieve oplossingen gevonden om toch met de inwoners in contact te blijven. Hierdoor zijn meer mensen bereikt dan normaal gesproken.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2021 08:25:57 met de export van 06/30/2021 08:13:25