Speerpunt | Doelstelling | Verwacht resultaat | Gerealiseerd resultaat |
---|---|---|---|
Strategisch personeelsbeleid | Herijken organisatieontwikkeling en strategisch personeelsbeleid | Organisatieontwikkelplan en strategisch personeelsbeleid | De basis voor het strategisch personeelsbeleid is de P-analyse. De P-analyse methodiek is in 2020 in het 3e kwartaal opgemaakt en uitgerold in het 4e kwartaal. De resultaten worden in het 1e kwartaal 2021 verwerkt in de strategische personeelsplanning. |
Nieuw elan werven en medewerkers binden aan onze organisatie | Meer evenwichtige leeftijdsopbouw personeelsbestand | Met een verdubbeling van het aantal jongeren (t/m 35 jaar) naar ruim 60 (14%), is het personeelsbestand aanzienlijk verjongd. Tegelijkertijd zijn er meer ouderen uit dienst gegaan en is de gemiddelde leeftijd gedaald van 50,8 jaar in januari 2018 naar 48,9 in 2020. De leeftijdsopbouw is hierdoor evenwichtiger geworden. | |
Vorming & opleiding op basis van strategisch personeelsbeleid | Medewerkers kunnen inspelen op toekomstige ontwikkelingen die de omgeving van hun vraagt | Naast de vakinhoudelijke scholing wordt gewerkt met een zogenaamde "menukaart". Hiermee vindt themagerichte scholing plaats, waarbij de accenten liggen op persoonlijke ontwikkeling en op verbinding/samenwerking met elkaar en met burgers. | |
Voorkomen en beheersen van ziekteverzuim | Lager ziekteverzuim | Het verzuim is afgenomen tot onder het landelijk niveau. Per dec. 2020 is het verzuim 5,6% en de meldingsfrequentie 0,45. Dat was over 2019: 6,5% en 0,83. Naast deze verzuimreductie zijn er ook meer mensen die niet verzuimen; in 2019 46% en in 2020 59%. Landelijk (P-monitor AenO fonds) was in 2019 het verzuim 5,8%, de frequentie 1,06 en het nulverzuim 46%. | |
Intensiveren samenwerking met scholen en collega overheid | Snellere invulling van vacatures door samenwerking. Inhuur op vaste formatieplekken max. 10 % van vaste formatie | Voor de vacatures heeft nadrukkelijk werving plaatsgevonden binnen ons arbeidsmarktnetwerk, zoals Banenplein Limburg, waardoor ook meer uitwisseling vanuit collega overheden heeft plaatsgevonden. | |
Dashboard beschikbaar | Ontsluiten van kerngegevens | HR dashboard | Er is een eerste opzet beschikbaar van het dashboard met informatie over formatie, bezetting, in- en uitstroom. De koppeling met de financiële gegevens staat voor het eerste kwartaal 2021 op de planning. |
Structureel financieel gezond | Structureel financieel gezond blijven | Structurerele lasten worden gedekt met structurele baten | Structureel laat de jaarrekening 2020 een verlies van € 2.935.000 zien. |
Zo laag mogelijke lasten voor inwoners | Zo laag mogelijke lasten voor inwoners | De woonlasten voor inwoners stijgen niet meer dan de inflatie | Gerealiseerd. |
Interne en externe dienstverlening met optimaal gebruik van de digitale mogelijkheden | Uitwerken van een visie op de interne dienstverlening vanuit de ondersteunende afdelingen | Visie op interne dienstverlening en inbedding in organisatie | Gezamenlijke uitgangspunten voor de interne dienstverlening zijn vastgesteld en gedeeld. |
Tevreden klanten voor de balie, telefonie en digitaal loket | Klanttevredenheid voldoet minimaal aan de door de raad vastgestelde norm | De klanttevredenheid (balie en digitaal) wordt gemeten via het landelijke dashboard dienstverlening. Voor het kanaal ‘telefonie’ meten we het zelf als gemeente. Norm: voldoen aan de landelijke benchmark score. Voor de balie (8,4) wordt dit gehaald, het digitaal loket (6,8) en ‘telefonie’ (7,5) scoren ruim voldoende tot goed. | |
Meerjarig Onderhoudsprogramma voor de inventaris en roerende zaken van het stadhuis | Kwaliteit inrichting gemeentehuis op niveau houden | Uitvoering meerjarig onderhoudsprogramma | Er is een nieuwe onderhoudsplanning opgesteld betreffende de inventaris / roerende zaken en onderhoud binnenzijde van het gemeentehuis en de gemeentewerf. Deze onderhoudsplanning is integraal meegenomen in het MJOP 2021 – 2025 waarin al het onderhoud van gemeentelijke accommodaties en bezittingen is opgenomen. In de raadsvergadering van 15 december 2020 is het MJOP 2021 – 2025 en de wijze waarop hieraan opvolging zal worden gegeven vastgesteld. |
Programma digitale transitie | Klaar zijn voor de wettelijke veranderingen en het gewenste niveau van (digitale) dienstverlening | Uitvoering Masterplan Digitale Transitie | In 2020 is vooral ingezet op de invoering van een stuurinformatiesysteem. Hiermee is voor de organisatie een Business Intelligence (BI) omgeving gerealiseerd voor (stuur)informatievraagstukken. Verder zijn voorgenomen optimalisaties van zaakgericht werken en digitale dienstverlening doorgevoerd. Daarnaast zijn middelen ingezet om digitaal (thuis-)werken en vergaderen vanwege corona mogelijk te maken. |
Toekomstbestendige dienstverlening vanuit burgerzaken | Toekomstbestendige dienstverlening | Uitvoering ontwikkelagenda Publiekszaken 2019-2022 | Het jaar 2020 heeft vooral in het teken gestaan van het zo optimaal mogelijk uitvoeren van de dienstverlening rekening houdend met de richtlijnen inzake Corona. |
Optimale gegevenskwaliteit | Fraudepreventie en integrale aanpak gegevens- en adreskwaliteit via LAA (Landelijke Aanpak Adreskwaliteit) | De mogelijkheid van het opleggen van een bestuurlijke boete is ingevoerd. Via de landelijke aanpak zijn 42 casussen opgepakt (dec. 2020). | |
Breed communicatie-instrumentarium en nieuwe organisatievormen | Bieden van optimale ondersteuning in de communicatie naar inwoners en overige stakeholders | Uniformiteit in communicatieproducten en communicatie instrumentarium passend bij doelgroep en ontwikkeling | In 2020 heeft corona een groot effect gehad op de communicatie van / door de gemeente Weert. Geplande informatie- en participatiebijeenkomsten konden niet in de oorspronkelijke vorm doorgaan en de behoefte aan informatie over Weert & corona was voelbaar. De gemeente Weert heeft creatieve oplossingen gevonden om toch met de inwoners in contact te blijven. Hierdoor zijn meer mensen bereikt dan normaal gesproken. |