Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Werkvoorzieningschap Weert e.o. de Risse
Werkvoorzieningschap Weert e.o. de Risse
Programma 6
Vestigingsplaats
Weert
Bestuurlijk belang
De gemeente Weert is, evenals de andere deelnemende gemeenten (Nederweert en Cranendonck), met twee collegeleden in het algemeen bestuur vertegenwoordigd. Het dagelijks bestuur bestaat uit drie afgevaardigden van het algemeen bestuur. Naast een algemeen bestuur heeft de Risse Holding een Raad van Commissarissen, bestaande uit drie externe leden die op basis van hun specifieke deskundigheid zijn aangetrokken.
Financieel belang
Bijdrage 2020: 8.692
Jaarrekening:
Financieel resultaat
Nog niet bekend
Balans:
1-1-2020
31-12-2020
Eigen vermogen
1.366
Nog niet bekend
Vreemd vermogen
2.110
Nog niet bekend
Bedrijfsactiviteiten
In de Participatiewet zijn de WWB, de Wsw en een deel van de Wajong samengevoegd. De Wsw-oud wordt door Risse Groep uitgevoerd. Daarnaast speelt Risse Groep als leerwerkbedrijf een belangrijke rol in het begeleiden van mensen naar werk.
Ontwikkelingen
Naast de aanpak in het brede sociale domein van de gemeenten loopt Risse Groep een parallel spoor over haar toekomst: het opstellen van een toekomstvisie en strategisch plan Risse.
Risico's
De Wsw (oud) wordt voor de gemeente budgetneutraal uitgevoerd. De rijkssubsidie wordt via het Participatiebudget rechtstreeks aan de gemeente verstrekt. De gemeente stelt het budget vervolgens volledig ter beschikking aan het werkvoorzieningschap De Risse, dat de uitvoering verzorgt. Zowel overschotten op de uitvoering als tekorten komen tot op heden voor rekening van De Risse. Het weerstandsvermogen van De Risse biedt hiervoor tot en met 2020 nog voldoende ruimte. Door het verwachte resultaat in 2020 zakt De Risse vanaf 2021 echter door de ondergrens van het weerstandsvermogen. Daardoor zijn er in de gemeentebegroting meerjarig aanvullende gemeentelijke bijdragen opgenomen voor 2021, 2022 en 2023. In de 1e wijziging begroting Risse 2021, door het AB vastgesteld op 08-02-2021, is bij ongewijzigd beleid in de meerjarenraming vanaf 2022 een additionele gemeentelijke bijdrage opgenomen.
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Limburg Noord
Veiligheidsregio Limburg Noord
Programma 1, 6 en 7
Vestigingsplaats
Venlo
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de gemeenten. Het dagelijks bestuur wordt, conform artikel 14 Wgr, benoemd door het algemeen bestuur en bestaat uit:
de voorzitter van algemeen bestuur;
3 leden uit en op voordracht van de bestuurscommissie GGD;
3 leden uit en op voordracht van de bestuurscommissie Veiligheid zijnde algemeen bestuursleden.
De gemeente Weert is vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.Financieel belang
Bijdrage 2020: 5.262
Jaarrekening:
Financieel resultaat
0
Balans:
1-1-2020
31-12-2020
Eigen vermogen
2.774
2.839
Vreemd vermogen
51.344
52.734
Bedrijfsactiviteiten
Nederland is ingedeeld in 25 veiligheidsregio's. In een veiligheidsregio wordt samengewerkt door verschillende besturen en diensten bij de uitvoering van taken op het terrein van brandweerzorg, rampen- en crisisbeheersing, geneeskundige hulpverlening, openbare orde en veiligheid.
Binnen de Veiligheidsregio Limburg-Noord werken brandweer, GGD en crisisbeheersing samen. Tevens is de veiligheidsregio een samenwerkingsverband tussen de politie, gemeenten, defensie. waterschappen Rijkswaterstaat, ambulancezorg Limburg-Noord en Prorail. Het doel van de samenwerking is gezamenlijke voorbereidingen treffen en de aanpak van een ramp of crisis gecoördineerd tot stand brengen.Ontwikkelingen
Er kan met recht gezegd worden ‘Wat een jaar’. De dienstverlening van Veiligheidsregio Limburg-Noord draaide dit jaar om de bestrijding van het Covid-19 virus. GGD en veiligheidsregio staan vooraan in de strijd, samen met alle (zorg)partners in de regio; besmettingscijfers, hygiënemaatregelen, crisisbeheersing, crisiscommunicatie, handhavingsmaatregelen, testen, teststraten, bron- en contactonderzoek en vaccineren. Het zijn de kerntaken van de GGD en de veiligheidsregio. U leest er over in het jaarverslag.
Gelukkig ging een groot deel van de andere dienstverlening ook door. De Risk Factory opende begin 2020 de deuren voor senioren. Startte GGD Limburg-Noord samen met partners een mooi programma ‘Nu Niet Zwanger’ waarin een goed gesprek over wel of niet zwanger worden, centraal staat. Kwam Brandweer Limburg-Noord grootschalig in actie toen in april een vuurzee de natuur van de Meinweg verzwolg. Vaccineerde de GGD in het voorjaar, ondanks de coronacrisis, meer dan 5.000 kinderen tegen Meningokokken. En volgden later ook nog andere vaccinatiecampagnes. Aanbevelingen en maatregelen van het project ‘Natuurbrandbeheersing’ zijn in 2020 in werking gezet. Al deze prestaties leverde Veiligheidsregio Limburg-Noord in november een plek in de top drie van ‘Beste Overheidsorganisaties van Nederland’.Risico's
Net zoals dat de corona-pandemie een toonaangevende ontwikkeling was, is de corona-pandemie eveneens een risico. Dit risico is daarbij erg diffuus, omdat niet goed in te schatten is welke financiële consequenties deze pandemie met zich mee draagt voor de Veiligheidsregio Limburg-Noord. Daarbij is het nog onduidelijk hoelang de pandemie actueel blijft.
- Gemeenschappelijke regelingen RUD Limburg Noord
RUD Limburg Noord
Programma 7
Vestigingsplaats
Venlo/Roermond
Bestuurlijk belang
De GRRUD LN heeft een algemeen bestuur, dagelijks bestuur, een directeur en een kleine ambtelijke organisatie.
De gemeente Weert is middels een collegelid vertegenwoordigd in het algemeen bestuur.Financieel belang
Bijdrage 2020: 128
Jaarrekening:
Financieel resultaat
0
Balans:
1-1-2020
31-12-2020
Eigen vermogen
334
334
Vreemd vermogen
1.658
1.415
Bedrijfsactiviteiten
De Gemeenschappelijke Regeling Regionale Uitvoerings Dienst Limburg Noord (GRRUD LN) is met ingang van 1 januari 2018 praktisch van start gegaan met 15 Noord- en Midden Limburgse gemeenten en de provincie als deelnemers.
In het kader van de besluitvorming omtrent de GRRUD LN is besloten de opgebouwde reserve uit de bestuursovereenkomst ad € 278.000 over te dragen naar de gemeenschappelijke regeling. De stand van de reserve eind 2018 bedroeg € 92.000. Het verschil ad € 186.000 is ingezet ten behoeve van de aanschaf en implementatie van een gemeenschappelijke VTH-applicatie.
Binnen de huidige exploitatie is een post van € 50.000 opgenomen voor onvoorziene uitgaven. In het kader van de begroting 2021 zal, op basis van een verbeterde risico-inventarisatie, de eventuele vorming van een algemene reserve worden meegenomen.
Ontwikkelingen
Belangrijk thema in 2020 was het evaluatierapport “Goud in handen, schouders eronder”. De netwerksamenwerking is springlevend, maar er moet nog meer gebeuren om van het verborgen goud (de meerwaarde) te kunnen profiteren. De aanbevelingen zijn uitgewerkt in concrete maatregelen. Enkele maatregelen konden al in 2020 worden opgepakt en doorgevoerd, andere lopen door in 2021 en verder.
Risico's
Op basis van een verbeterde risico inventarisatie is vastgesteld dat de post onvoorzien toereikend is om de risico’s af te dekken.
- Gemeenschappelijke regelingen Omnibuzz
Omnibuzz
Programma 6
Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur zijn 30 Limburgse gemeenten vertegenwoordigd. Deze gemeenten hebben de ambitie om het doelgroepenvervoer toekomstbestendig te organiseren, met een nadrukkelijke aansluiting op het reguliere openbaar vervoer.
Financieel belang
Bijdrage 2020: 529
Jaarrekening:
Financieel resultaat
3.348
Balans:
1-1-2020
31-12-2020
Eigen vermogen
958
4.072
Vreemd vermogen
2.480
4.517
Bedrijfsactiviteiten
Omnibuzz regelt het doelgroepenvervoer voor inwoners van Weert met een mobiliteitsbeperking. De kosten worden uit het Wmo budget voldaan. Omdat gemeenten naast Wmo vervoer ook verantwoordelijk zijn voor andere vormen van doelgroepen-vervoer, zoals het Wmo begeleid vervoer (dagbesteding en dagopvang), het vervoer in het kader van de Jeugdwet en het leerlingenvervoer, wordt gestreefd naar een gefaseerde instroom van deze vervoersvormen om synergievoordelen te behalen.
Op verzoek van en in overleg met de deelnemende gemeenten is door Omnibuzz een pakket aan maatregelen uitgewerkt met als doel zowel de organisatie als de klant slimmer en efficiënter om te laten gaan met de beschikbare middelen.
Ondanks de stijging van de vervoersintensiteit is de kwaliteit van het vervoer uitstekend gebleven.
Op basis van de visie “Goed, veilig, betrouwbaar en betaalbaar doelgroepenvervoer voor nu en later” heeft Omnibuzz verder invulling gegeven aan de ambitie om te groeien tot een professionele regiecentrale.Ontwikkelingen
Het jaar 2020 is in grote mate bepaald door het Corona virus waardoor het vervoer stevig is gedaald. Omdat de vervoerders hun capaciteit (personeel en voertuigen) afgestemd hebben op een bepaald vervoersvolume zijn zij op advies van de VNG en de brancheorganisatie financieel gecompenseerd om faillissementen te voorkomen.
Risico's
De volgende bedrijfsrisico’s kunnen zich voordoen:
· Bezuinigingen door gemeenten;
· Uittreden van gemeenten uit de GR;
· Beheersbaarheid van het vervoer;
· Instromen overige vervoersvormen;
· Procesrisico’s (uitvoering van taken omtrent regie en planning en beperkte bezetting);
· Personele risico’s (beperkte bezetting/ kennis van het personeel);
· ICT risico’s;
· Financiële risico’s (inkoop, btw verhoging);
· Kwaliteitsrisico’s (kwaliteit van informatie en vervoerders). - Gemeenschappelijke regelingen Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Programma 9 en algemene dekkingsmiddelen
Vestigingsplaats
Roermond
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur zijn alle deelnemende gemeenten en waterschappen vertegenwoordigd. Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en 5 leden, te benoemen door het algemeen bestuur.
Financieel belang
Reguliere bijdrage 2020: 631
Aanvulling weerstandsvermogen: 43Jaarrekening:
Financieel resultaat
-2.092.000
Balans:
1-1-2020
31-12-2020
Eigen vermogen
606
-889
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Bedrijfsactiviteiten
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW) is een zelfstandig samenwerkingsverband voor heffing en inning van gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen en voor uitvoering van de wet WOZ (Wet Waardering Onroerende Zaken).
Het takenpakket bestrijkt het taakveld van advisering en opstellen van concept verordening(en), de opbouw van benodigde basisregistraties en het opleggen en innen van de aanslagen tot en met de dwanginvordering. Ook de afhandeling van klantreacties gedurende deze processtappen behoort tot het takenpakket.Ontwikkelingen
De coronapandemie heeft invloed op de bedrijfsvoering van de BsGW.
Risico's
Het voornaamste risico dat voor de gemeente uit dit samenwerkingsverband voortkomt is de toenemende hoogte van de proceskosten in verband met het afhandelen van bezwaarschriften en ontwikkelkosten. Dit blijft een aandachtspunt. De financiële gevolgen van de coronapandemie zijn nog niet inzichtelijk. Wel heeft de coronapandemie consequenties voor een aantal lokale heffingen die de BsGW oplegt. Zo zijn de voorlopige aanslagen toeristenbelasting 2020 en de aanslagen precariobelasting voor de terrassen niet opgelegd. In de gemeentelijke jaarrekening is voor de toeristenbelasting wel een inschatting opgenomen.
- Gemeenschappelijke regelingen BVO ICT Noord- en Midden Limburg
BVO ICT Noord- en Midden Limburg
overhead
Vestigingsplaats
Roermond
Bestuurlijk belang
Bedrijfsvoeringsorganisatie.
Van iedere deelnemende gemeente zit één lid van het college in het bestuurFinancieel belang
Bijdrage 2020: 1.314
Jaarrekening:
Financieel resultaat
nog niet bekend
Balans:
1-1-2020
31-12-2020
Eigen vermogen
150
264
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Bedrijfsactiviteiten
In de raadsvergadering van 13 december 2017 heeft de gemeenteraad ingestemd met het oprichten van een gemeenschappelijke regeling ICT Noord- en Midden Limburg (ICT NML) in de vorm van een Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) per 1 januari 2018.
Het doel van de samenwerking is: een flexibelere, efficiëntere en professionelere dienstverlening op het gebied van Informatie en Communicatie Technologie (ICT).In de BVO vormen de gemeenten samen één bestuurslaag: het bestuur. De deelnemende gemeenten zijn: Roermond, Venlo, Weert en Nederweert.
Ontwikkelingen
Het vernieuwingsprogramma ICT NML 2.0, dat gericht was op harmonisering van de infrastructuur van de deelnemende partners, een verhoogd niveau van informatiebeveiliging, synergievoordelen en een bredere dienstverlening, is in 2020 afgerond.
De gemeenten Asten en Someren zijn per 1 januari 2021 toegetreden als deelnemer van de gemeenschappelijke regeling ICT NML.Risico's
De (financiële) risico's worden door ICT NML nauwkeurig in kaart gebracht. Bij de bepaling van het weerstandsvermogen (de relatie tussen de weerstandscapaciteit en alle risico’s
waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die van materiële betekenis kunnen zijn in relatie tot de financiële positie) wordt dit nader geanalyseerd. De weerstandscapaciteit dient nog te worden opgebouwd.
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties Enexis Holding NV
Enexis Holding NV
Programma algemene dekkingsmiddelen (treasury)
Vestigingsplaats
Den Bosch
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder, stemrecht
Financieel belang
112.110 aandelen
Winst per aandeel 2020 = € 1. Hiervan wordt 50% uitgekeerd.Jaarrekening:
Financieel resultaat
108.000
Balans:
1-1-2020
31-12-2020
Eigen vermogen
4.112.000
4.116.000
Vreemd vermogen
4.146.000
4.635.000
Bedrijfsactiviteiten
Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,7 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.Ontwikkelingen
In juli 2020 is aan Enexis een converteerbare hybride aandeelhouderslening ad € 374.000 verstrekt ter versterking van het eigen vermogen.
In 2020 realiseerde Enexis Netbeheer een werkpakket van € 882 miljoen (2019: € 804 miljoen). Gezien de enorme toename in zonne- en windprojecten zal dit bedrag in de toekomst alleen maar groter worden. Door het hoge tempo van de energietransitie neemt de druk op het netwerk dermate snel toe, dat extra investeringen alléén niet genoeg zijn. Om de energietransitie tijdig en betaalbaar te realiseren, is het noodzakelijk om het netwerk efficiënter te gebruiken.
In 2020 zijn drie SPV’s (SPV = special purpose vehicle) geliquideerd en waar nodig afgerekend met de aandeelhouders: CBL Vennootschap BV, Verkoop Vennootschap BV en Vordering op Enexis BV. Van de SVP’s resteren daarom enkel nog CSV Amsterdam B.V. en Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. De VEGAL gemeenten, waaronder Weert, zijn ook allemaal aandeelhouder van deze SPV’s. CSV Amsterdam kan niet worden opgeheven zolang er procedures bij de Belastingdienst lopen.
Risico's
Factoren die de ontwikkeling van de winst de komende jaren fors zullen beïnvloeden zijn:
De meerjaren, dalende renteontwikkeling heeft een na-ijlend effect op de ‘weighted average cost of capital’ (WACC). De ACM gebruikt de WACC om de toegestane tarieven, omzet en redelijke netto winst (passend bij de maatschappelijke taak en het gereguleerde risicoprofiel) te bepalen. Dat betekent in combinatie met de voorfinanciering van TenneT kosten en hogere investeringen dat er in ieder geval vanaf de volgende reguleringsperiode (startend in 2022) sprake zal zijn van een daling van inkomsten en winst. - Vennootschappen en coöperaties NV Waterleidingmaatschappij (WML)
NV Waterleidingmaatschappij (WML)
Programma algemene dekkingsmiddelen (treasury)
Vestigingsplaats
Maastricht
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder, stemrecht
Financieel belang
De jaarcijfers 2020 van WML zijn nog niet bekend.
Jaarrekening:
Financieel resultaat
nog niet bekend
Balans:
1-1-2020
31-12-2020
Eigen vermogen
215.305
Nog niet bekend
Vreemd vermogen
2.918
Nog niet bekend
Bedrijfsactiviteiten
NV Waterleiding Maatschappij Limburg (WML) is de drinkwater leverancier voor alle, ruim 500.000 huishoudens in Limburg. Daarnaast levert WML leidingwater aan zo'n 14.000 bedrijven.
Ontwikkelingen
Risico's
WML is geconfronteerd met een optelsom van meerdere veranderingen in de financieringsmarkt die het speelveld en de spelregels sterk hebben veranderd. Een recente ingrijpende verandering van het speelveld is het besluit van de BNG Bank om, als gevolg van een interne beleidswijziging, onverwachts en abrupt te stoppen met langlopende financieringen in de Nederlandse Drinkwatersector. De BNG Bank is voor WML één van de belangrijkste financiers. Tegelijkertijd is WML geconfronteerd met enerzijds strenger geworden voorwaarden in de financieringsmarkt en anderzijds ratio’s die niet eerder voor WML aan de orde waren.
Zo is de leverage ratio een nieuwe voor WML en tevens primaire ratio geworden in de beoordeling van de financierbaarheid van WML door banken en financiers. Bij een onveranderd financieel beleid ontwikkelt deze ratio zich naar een voor de banken en financiers onacceptabel hoog niveau, waardoor geen leningen meer verstrekt worden. Hierdoor komt WML op korte termijn in financieringsproblemen. Om de financierbaarheid op de zeer korte termijn én lange termijn veilig te stellen, ziet WML zich genoodzaakt om haar financiële ratio’s tijdig en voldoende te verbeteren, waaronder de leverage ratio. Middels een aangekondigde herijking van het financieel beleid kan WML deze verbeteringen realiseren en kan zij de financierbaarheid veiligstellen. De AVA heeft dit in november 2020 goedgekeurd. - Vennootschappen en coöperaties NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Programma algemene dekkingsmiddelen (treasury)
Vestigingsplaats
Den Haag
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder, stemrecht
Financieel belang
41.379 aandelen van € 2,50
Jaarrekening:
Financieel resultaat
Over 2020 realiseerde BNG Bank een nettowinst na belastingen van € 221 miljoen (2019: EUR 163 miljoen).
Balans:
1-1-2020
31-12-2020
Eigen vermogen
4.887.000
5.097.000
Vreemd vermogen
144.802.000
155.262.000
Bedrijfsactiviteiten
BNG Bank streeft niet naar winstmaximalisatie, maar naar maatschappelijke impact en een redelijk rendement voor de aandeelhoudende overheden. De totale langlopende kredietportefeuille nam ten opzichte van ultimo 2019 met € 1,8 miljard toe tot € 86,0 miljard. Vooral de portefeuille langlopende kredieten aan woningcorporaties nam toe. De omvang van nieuw verstrekte langlopende kredieten bedroeg € 11,7 miljard.
Ontwikkelingen
Gedurende 2020 hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank.
De lage rentetarieven hebben een drukkend effect op de financiële resultaten.
De ECB heeft de banken aanbevolen om tot 30 september 2021 af te zien van dividenden of deze te beperken. BNG Bank heeft besloten gebruik te maken van de ruimte die de ECB biedt om een bedrag van circa € 25 miljoen aan dividend over 2019 uit te keren (€ 0,43 per aandeel). Het resterende bedrag van circa € 46 miljoen blijft gereserveerd voor uitkering op een later moment.
BNG Bank stelt conform haar kapitalisatie- en dividendbeleid een dividenduitkering over 2020 voor van € 101 miljoen (€ 1,81 per aandeel). Dat is 50% van de nettowinst die overblijft na aftrek van de uitkering aan houders van hybride kapitaal. Uitkering van het dividend over 2020 zal niet plaatsvinden vóór 30 september 2021 en is onderworpen aan mogelijke toekomstige aanbevelingen van de ECB.Risico's
- Alternatieve financieringsmogelijkheden voor klanten bij nieuwe instituties op de markt.
- Afname prijsvoordeel door huidige kapitaalmarktomstandigheden in combinatie met schaalgrootte concurrenten.
- Beperking klantenkring door terugtredende overheid als garantieverstrekker in combinatie met statutaire beperkingen.
- Vennootschappen en coöperaties Inkoopcentrum Zuid
Inkoopcentrum Zuid
Vestigingsplaats
Echt
Publiek belang
Efficiënt en effectief inkopen, rekening houdend met de specifieke wet- en regelgeving van publieke instellingen. Hierbij is eveneens aandacht voor duurzaamheid, social return en de positie van het regionale MKB.
Financieel belang
Lidmaatschapsbijdrage 2020 (coöperatie): 8
Bedrijfsactiviteiten
Begeleiden van inkoop- en aanbestedingstrajecten van de gemeente Weert.
Ontwikkelingen
Geen bijzonderheden.
Samenwerkingsverbanden
- Samenwerkingsverbanden Afvalsamenwerking Limburg
Afvalsamenwerking Limburg
Vestigingsplaats
Maastricht
Publiek belang
Het organiseren en behartigen van de belangen van de Limburgse gemeenten bij het verwerken van het afval.
Financieel belang
Contributie 2020: 10
Bedrijfsactiviteiten
Tot de taken behoort advisering aan gemeenten over verwerking van afval.
Ontwikkelingen
In 2020 is de ASL gestart met het proces voor de aanbesteding van de verwerking van Restafval, GFT en PMD. Of de gemeente Weert hieraan mee gaat doen wordt in 2021 bepaald. Daarnaast behartigt de ASL de belangen van de gemeente Weert bij juridische afwikkeling van het PMD dossier.
- Samenwerkingsverbanden Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Publiek belang
De leden collectief en individueel bijstaan bij het vervullen van de bestuurstaken en invulling arbeidsvoorwaardenbeleid.
Financieel belang
Contributie 2020: 71
Bedrijfsactiviteiten
De VNG werkt aan een krachtige lokale overheid. Dat doen ze door agendasettend te zijn op voor gemeenten relevante vraagstukken en ontwikkelingen, en door de lokale uitvoering centraal te stellen bij maatschappelijk opgaven.
Alle gemeenten van Nederland zijn lid van de VNG. Daarnaast behoren ook de gewesten Aruba en Curaçao en de bijzondere gemeenten Bonaire, Saba en Sint Eustatius tot de vereniging.
De drie pijlers kennisdeling, belangenbehartiging en dienstverlening vormen de basis van de vereniging.Ontwikkelingen
Geen bijzonderheden.
- Samenwerkingsverbanden Samenwerking Midden-Limburg (SML)
Samenwerking Midden-Limburg (SML)
Vestigingsplaats
Roermond
Publiek belang
Organiseren netwerkstructuur voor bundeling en coördinatie van regionale projecten en trajecten op economisch en fysiek terrein.
Financieel belang
De bijdrage per inwoner is € 0,60
Bedrijfsactiviteiten
Het netwerk van de samenwerkende gemeenten in de regio heeft zich concreet ontwikkeld naar zes werkvelden: Energie & Economisch beleid, Landbouw & Natuur, Recreatie & Toerisme, Mobiliteit & Infrastructuur, Wonen, Zorg & Woonomgeving en Euregionale samenwerking.
Ontwikkelingen
Na een evaluatie wordt er gewerkt aan een nieuwe opzet van SML.
- Samenwerkingsverbanden Keyport 2020
Keyport 2020
Vestigingsplaats
Weert
Publiek belang
De aangesloten partijen (triple helix) slaan de handen ineen om de economische structuur van de regio duurzaam te versterken en het vestigingsklimaat te verbeteren.
Financieel belang
De bijdrage per inwoner bedraagt € 2,47
Bedrijfsactiviteiten
In de regio van Keyport komen projecten sneller van de grond door nauwe samenwerking tussen ondernemers, overheid en onderwijs. Keyport is actief in tal van projecten die een bijdrage leveren aan het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en de arbeidsmarkt.
Ontwikkelingen
Momenteel voert Keyport het Routeplan 2021-2024 uit.
- Samenwerkingsverbanden EC Geo (Expertise Centrum GEO)
EC Geo (Expertise Centrum GEO)
Vestigingsplaats
Heythuysen
Publiek belang
Borging van continuïteit, kwaliteitsverbetering en eenheid van ruimtelijke data (Geografische informatie).
Financieel belang
Bedrijfsvoering.
Bedrijfsactiviteiten
Samenwerkingsvorm met als doel invulling te geven aan de wettelijke verplichtingen uit de Wet BGT en de wet BAG. Het optimaliseren van het beheer en stimuleren van het gebruik van Geo informatie.
In ECGeo vormen de deelnemende gemeenten (Roermond, Leudal, Weert en Nederweert) samen één bestuurslaag: het bestuur. Elke gemeente heeft één stem.
Ontwikkelingen
Geen bijzonderheden.